کپی تریدینگ چیست؟ آشنایی با Copy Trading و بررسی مزایا و معایب آن

کپی تریدینگ چیست؟ آشنایی با Copy Trading و بررسی مزایا و معایب آن

کپی تریدینگ چیست؟ یکی از مهم‌ترین و ترندترین ابزارهای امروزه در حوزه ترید و معاملات ارز دیجیتال، ابزاری به نام کپی تریدینگ است. به زبانی ساده کپی تریدینگ ابزاری است که از سایر افراد حرفه‌ای و با تجربه الگو گرفته و پوزیشن آن‌ها را کپی می‌کند و سپس برای شما اجرا می‌کند. این ابزار را می‌توان یکی از بهترین ابزارهای ترید برای معامله گران تازه وارد و آماتور در نظر گرفت. بنابراین اگر قصد دارید وارد بازارهای مالی به خصوص ارزهای دیجیتال شوید و علم و تجربه کافی در این زمینه را ندارید، می‌توانید به راحتی با کمک ابزار کپی تریدینگ، از چارت‌ها و پوزیشن‌های افراد با تجربه‌تر استفاده کنید و وارد معامله شوید.

کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ چیست؟

عبارت «کپی تریدینگ» به تنهایی مفهوم خود را توضیح داده است. همانطور که گفته شد، کپی تریدینگ در واقع ابزاری است که کاربران می‌توانند به کمک آن پوزیشن‌ها و معاملات افراد با تجربه‌تر را کپی کنند و روی چارت خود اجرا کنند. به این ترتیب در صورتی که شخص منتخب شما معامله خود را به سور برساند، شما هم به سود می‌رسید و در نقطه مقابل در صورت شکست فرد منتخب، معامله شما هم به ضرر ختم می‌شود. لازم به ذکر است این روش همانطور که می‌تواند باعث سودآوری در معاملات شما شود، در همین حین می‌تواند موجب ضرر هم شود؛ توصیه می‌شود در صورتی که از این ابزار استفاده می‌کنید، در وهله اول، در انتخاب شخص مورد نظر دقت کافی را داشته باشید.

یبشتر بخوانید: ربات ترید ارز دیجیتال

مزایا و معایب کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ نیز همانند تمامی روش‌های سرمایه گذاری  و معامله دارای مزایا و معایبی است که در ادامه برخی از آن‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم.

مزایای کپی تریدینگ چیست؟

ابزای محبوب برای تازه واردها: همانطور که در ابتدای این نوشتار گفته شد، کپی تریدینگ را می‌توان به عنوان بهترین ابزار برای افراد تازه‌کار در نظر گرفت. به کمک این ابزار معامله‌گران آماتور می‌توان از نحوه تصمیم‌گیری و منطق تریدران باتجربه باخبر شوند.

تنوع دارایی: کاربران می‌توانند به کمک ابزار کپی تریدینگ از چندین معامله گر با تجربه کپی کنند و پورتفوی خود را متنوع کنند.

صرفه جویی در زمان و انرژی: همانطور که می‌دانید تحلیل بازار علاوه بر نیاز به علم و تخصص، زمان و انرژی زیادی را صرف می‌کند. در نقطه مقابل پلتفرم‌های کپی تریدینگ در کوتاه‌ترین زمان ممکن با کپی از افراد با تجربه به شما در صرفه جویی در زمان و انرژی کمک می‌کند.

کمک به یادگیری: کپی تریدینگ به دلیل استفاده از پوزیشن‌ها و تحلیل‌های سایر افراد باتجربه‌تر می‌تواند موجب بهتر شدن افراد تازه وارد نیز شود.

بیشتر بخوانید: سرور مجازی رایگان

معایب کپی تریدینگ چیست؟

احتمال ضرر: همانطور که در قسمت کپی تریدینگ گفته شد، هر کابر هر چقدر هم که با تجربه باشد، باز هم ممکن است اشتباه کند. در این حالت در صورتی که شخص منتخب اشتباه کند و ضرر کند، شما نیز از این قائده مستثنی نیستید.

ریسک های پنهان: برخی از پلتفرم‌های کپی تریدینگ ممکن است همه خطرهای مرتبط با کپی کردن معاملات را در نظر نگیرند. به عنوان مثال ممکن است استراتژی‌های پرخطر، معاملات ناقص و… کاربران دیگر را مشخص نکند.

 انعطاف پذیری محدود: زمانی که شخی به کمک کپی تریدینگ، پوزیشن شخص دیگری را نیز کپی می‌کند، در واقع به استراتژی شخص باتجربه متکی است و به او متحد است. در این حالت هرگونه تغییر مورد نیاز ممکن است از سوی شخص کپی کننده اشتباه تلقی شود.

مشکلات فنی و تکرار کند: همانطور که می‌دانید هر لحظه ممکن است قیمت ارز مورد نظر شما دچار تغییر شود. در برخی از پلتفرم‌های کپی تریدینگ به دلیل کندی بیش از حد فرایند کپی، ممکن است فرصت خود را از دست دهید.

بیشتر بخوانید: ژورنال معاملاتی چیست؟

استراتژی های کپی تریدینگ

مزایا و معایب کپی تریدینگ چیست

استراتژی های کپی تریدینگ را می‌توان در دو دسته خودکار(Automatic) و دستی(Manual) تقسیم کرد.

کپی تریدینگ خودکار چیست؟

در این حالت تنها وظیفه شما پیدا کردن شخصی است که قصد ورود به معامله را داشته باشد. سپس تمامی فرایند به صورت خودکار انجام می‌شود و با توجه به میزان و زمان ورود شخص منتخب، سیستم شما نیز دست به کار می‌شود. لازم به ذکر است که این استراتژی در صورتی که قصد خروج یک دفعه‌ای و ناگهانی از معامله را داشته باشید، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

کپی تریدینگ دستی چیست؟

در این حالت کاربران استراتژی و پوزیشن شخص دیگری را کپی می‌کنند، اما هر لحظه می‌توانند تغییراتی را در فرایند معامله ایجاد کنند. این استراتژی برای افراد تازه کار و آماتور به دلیل تصمیمات احساسی به هیچ عنون توصیه نمی‌شود.

انواع کپی تریدینگ

انواع کپی تریدینگ چیست

حال که می‌دانید کپی تریدینگ چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است با انواع آن نیز آشنا شوید. کپی تریدینگ در قالب اشکال و روش‌های متنوعی انجام می‌شود که هر یک از این روش‌ها با اولویت‌ها و سبک‌های معاملاتی تریدران مختلف تطابق دارد. در ادامه، انواع کپی تریدینگ به صورت جامع شرح داده شده است.

مقاله پیشنهادی: آی پی ثابت ترید

کپی تریدینگ مبتنی بر سیگنال

بدون شک این روش را می‌توان رایج‌ترین نوع کپی تریدینگ دانست. در این روش معامله‌گران با کپی کردن سیگنال تریدران باتجربه‌تر چارت خود را اجرا می‌کنند. همانطور که می‌دانید اکثر معامله گران با تجربه به طور مرتب، سیگنال‌های معاملاتی خود نظیر نقاط و زمان ورود و خروج از معامله را به اشتراک می‌گذاراند. در این حالت تنها کافی است این سیگنال‌ها را کپی کنید و از آن‌ها بهره ببرید. لازم به ذکر است که یکی از برترین پلتفرم‌های کپی تریدینگ امروزه، پلتفرم ای‌تورو است.

کپی تریدینگ پورتفو

در این روش افراد کپی کننده از پورتفوهای از پیش آماده شده معامله‌گران باتجربه استفاده می‌کنند. بر خلاف روش قبل در این روش کپی تریدینگ، کپی کنندگان می‌توانند به جای کپی کردن یک سیگنال یا یک معامله، کل سبد دارایی شخص منتخب را کپی کنند. برای استفاده از ابزار کپی تریدینگ پورتفو می‌توانید از پلتفرم ناگا(NAGA) استفاده کنید.

کپی تریدینگ آینه ای

یکی دیگر از روش‌های کپی تریدینگ که از محبوبیت بالایی در میان معامله گران تازه کار برخوردار است، روش معاملات آینه ای است. در این روش شخص کپی کننده تمامی استراتژی‌ها، سیگنال‌ها و سبد دارایی را به طور کامل کپی می‌کنند و به اصطلاح همانند آینه تکرار می‌کند. افرادی که قصد ورود به معامله از این روش را دارند، می‌توانند از پلتفرم پرایم‌ایکس‌بی‌تی(PrimeXBT) استفاده کنند.

کپی تریدینگ الگوریتمی

این الگوریتم نیز همانند روش پورتفو از الگوریتم‌های از پیش تعیین شده استفاده می‌کند و پارامترهای مشخصی را دنبال می‌کند. جهت استفاده از این روش می‌توانید از پلتفرم Shrimpy استفاده کنید.

استراتژی های ترکیبی

این استراتژی در واقع بیانگر استفاده شخص کپی کننده از چند مدل الگوریتم است. به عنوان مثال شخص کپی کننده ممکن است برای خرید و فروش بیت کوین از یک روش و از یک شخص توسط یکی از الگوریتم‌های گفته شده استفاده کند؛ اما برای خرید و فروش اتریوم از الگوریتم دیگری استفاده کند. در این حالت شخص کپی کننده از دو استراتژی مختلف کپی تریدینگ در معاملات خود استفاده کرده است که به آن استراتژی ترکیبی گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: آی پی ثابت وبگردی

سوشال تریدینگ

سوشال تریدینگ نیز یکی دیگر از روش‌های کپی و تکرار پوزیشن دیگری است؛ اما بر خلاف تفکر برخی از کاربران، این دو استراتژی با یکدیگر متفاوت‌اند و نمی‌تواند آن‌ها را از یک استراتژی دانست. بهتر است بدانید که پلتفرم‌های سوشال تریدینگ عناصری از رسانه‌های اجتماعی را با ترید ترکیب کرده است. در این استراتژی، معامله‌گران می‌توانند به صورت همتا به همتا با یکدیگر تعامل داشته باشند. در این حالت کاربران می‌توانند با دیدگاه‌ها، تحلیل‌های شخصی، منطق تصمیم‌گیری و… یکدیگر آشنا شوند. یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های سوشال تریدینگ CoinSocialCopy می‌باشد که کاربران می‌توانند با عضویت در این پلتفرم، فعالیت‌های سایر اعضا را دنبال کنند و از آن‌ها بهره‌مند شوند.