سرور مجازی رایگان چیست و چرا نباید از آن استفاده کرد؟

سرور مجازی رایگان چیست و چرا نباید از آن استفاده کرد؟

همانطور که می‌دانید سرور مجازی یکی از پرکاربردترین نوع سرور در دنیای امروزی است. سرعت بالا و پنل اختصاصی اینگونه سرورها موجب شده تا تبدیل بخ گزینه مناسبی به جای سرورهای فیزیکی و کند شود. ویژگی که امروز قصد داریم درباره آن صحبت کنیم، امنیت بسیار بالای سرورهای مجازی است که در اولویت اول هر فرد قرار دارد. اما این در حالی است که سروری که قصد خرید آن را دارید از یک شرکت معتبر خریداری شود و پنل مدیریت آن به طور کامل در اختیار کاربران قرار گیرد. جالب است بدانید که امروزه برخی از شرکت‌ها جهت ارائه یک محیط آموزشی یا تست سرور، سرویس‌هایی که اصطلاحاً به آن‌ها سرور مجازی رایگان گفته می‌شود را در اختیار کاربران گذاشته است که نسبت به سرورهای اصلی، از امکانات کم‌تری برخوردار است؛ اما برخی از کاربران بدون در نظر گرفتن بسیاری از نکات مهم، وبسایت خود را روی سرور مجازی های رایگان راه‌اندازی می‌کنند. در این نوشتار قصد داریم شما را از تکرار این اشتباه مطلع کنیم، با ما همراه باشید.

سرور مجازی رایگان چیست؟

سرور مجازی رایگان چیست

اگر بخواهیم هر کلمه را به طور مجزا معنا کنیم، باید بگوییم که سرور در واقع همان ابَر رایانه‌هایی می‌باشد که جهت پردازش‌های سنگین‌تر از آن‌ها استفاده می‌شود. حال زمانی که کلمه مجازی به آن اضافه می‌شود، در واقع مفهوم خود را حفظ می‌کند، اما پردازش خود را به صورت کاملاً مجازی انجام می‌دهد. به عنوان مثال اگر در حالت اول برای اجرای وبسایت خود نیاز به سرور هاستینگ داشته باشید، باید هاست فیزیکی خریداری کرده و آن را در منزل نزدیک به سیستم خود نگه‌داری کنید. اما در حالت دوم این کار را می‌توانید به صورت آنلاین و دون نیاز به سرور فیزیکی انجام دهید. بدیهی است که هر دو حالت سرور می‌تواند هزینه داشته باشد؛ اما امروزه شرکت‌هایی نوعی سرور مجازی رایگان در اختیار کاربران قرار داده‌اند که بدون نیاز به پرداخت، یک فضای ابری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: VDS چیست؟

معرفی سرور مجازی رایگان

این دسته از سرویس‌ها معمولاً از امکانات کمتری نسبت به سرورهای پولی برخوردارند و جهت آموزش و تست استفاده می‌شوند. از آن جایی که ماهیت اینگونه سرور‌ها به فعالیت سنگینی ختم نمی‌شود، امنیت بسیار نسبتاً پایینی نیز دارند. اگر قصد دارید برای راه‌اندازی کسب و کار خود از سرور مجازی استفاده کنید، سرور مجازی رایگان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سرور مجازی

مزیا و معایب سرور مجازی رایگان

مزایا و معایب سرور مجازی رایگان

همانطور که گفته شد، امکان تست و آموزش در حوزه‌های مختلف توسط سرور مجازی رایگان می‌تواند مهم‌ترین و در عین حال تنها مزیت این سرور باشد. در رابطه با معایب آن هم می‌توان گفت که در صورتی که از سرور مجازی رایگان جهت تدریس، آموزش، تست و اینگونه کارها استفاده شود، معایبی ندارد. اما در نقطه مقابل افرادی که از سرور مجازی رایگان جهت راه‌اندازی وبسایت، کسب و کار و… استفاده می‌کنند، بهتر است این قسمت را مطالعه کنند:

محدودیت منابع

زمانی که صحبت از سرور مجازی رایگان می‌کنیم، یعنی حذف بسیاری از امکانات کاربردی. همانطور که گفته شد ماهیت اینگونه سرورها به فعالیت‌های کوچکی نظیر تست و آموزش خلاصه می‌شود. از آن جایی که مدیریت هاست و ویرایش آن نیاز به دسترسی کامل به سرور دارد، سرور مجازی رایگان به دلیل حفظ بسیاری از امکانات مهم نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.

بدون پشتیبانی

امنیت سرور مجازی رایگان

اگر تا به حال برای خرید سرور مجازی اقدام کرده‌اید، حتماً در قسمت مزیت‌ها با گزینه پشتیبانی 24 ساعت مواجه شده‌اید. از آن جایی فرایند ارائه سرور مجازی به صورت آنلاین انجام می‌شود و هر لحظه ممکن است به هر دلیل ساختار به مشکل بخورد، پشتیبانی یکی از مهم‌ترین نیازهای سرور می‌باشد. نکته‌ای که در سرور مجازی رایگان رعایت نشده است.

عدم ارائه آی پی ثابت

بخشی از مشتریان سرور مجازی را تریدران و معامله‌گران ارز دیجیتال تشکیل می‌دهد و مهم‌ترین دلیل خرید آن‌ها یک آی پی مطمئن و ثابت است. همانطور که می‌دانید امروزه بسیاری از صرافی‌های مطرح دنیا، آی پی ایران را در لیست تحریم خود قرار داده‌اند. بنابراین تنها راه معامله‌گران برای دور زدن این تحریم‌ها استفاده از آی پی ثابت است. بنابراین هیچ معامله‌گری ریسک از دست دادن سرمایه خود را با استفاده از سرور مجازی رایگان به جان نمی‌خرد.

محدودیت زمانی

به طور معمول هیچ سایت و شرکتی سرور مجازی رایگان رائم در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. حتی بهترین سرور مجازی رایگان هم از این قائده مستثنی نیست.

امنیت نسبتاً پایین

بدون شک این مشکل را می‌توان بزرگ‌ترین ضعف سرور مجازی رایگان دانست. همانطور که گفته شد، کاربرد سرور مجازی رایگان بیشتر در صنعت آموزشی کاربرد دارد و برای فعالیت‌های مهم و کاربردی طراحی نشده است. همچنین بهتر است بدانید که سرور مجازی رایگان طعمه‌ای برای هکران است. افراد سودجو به راحتی به این سرورها اتک می‌زنند و برای حذف آی پی واقعی خود بدون نیاز به پرداخت هزینه، از سرور مجازی رایگان استفاده می‌کنند. اینکار موجب هرز شدن آی پی شما نیز می‌شود.

مقاله پیشنهادی: تفاوت سرور مجازی و سرور ابری

به جای سرور مجازی رایگان از چه سرویسی استفاده کنیم؟

جایگزین سرور مجازی رایگان

جواب این سوال بسیار ساده است؛ اگر قصد تدریس یا تست پلتفرمی را دارید، بهترین گزینه برای شما استفاده از سرور مجازی رایگان است. چرا که فعالیت شما نیازی به نسخه کامل سرور مجازی ندارد و هیچ یک از معایب سرور مجازی رایگان روی فعالیت شما تاثیری نمی‌گذارد. اما اگر قصد دارید برای کسب و کار خود از سرور مجازی استفاده کنید، اینگونه سرویس به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. بهتر است با پرداخت هزینه کمی صاحب یک سرور مجازی معتبر و پرکاربرد شوید. علاقه مندان جهت آشنایی با انواع سرور مجازی و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به صفحه لیست سرورها مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: سرور ابری چیست؟

سخن آخر

سرور مجازی رایگان یکی از بهترین ایده‌های نوین است که امروزه مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است اما به شرطی که به درستی استفاده شود. در صورت استفاده اشتباه ممکن است به ضرر شما تمام شود و دارایی شما را در معرض خطر بیاندازد. برخی از شرکت‌های ارائه دهنده سرور مجازی رایگان عبارت‌اند از: Amazon AWS Free Tier، Google Cloud Platform Free Tier، Vultr، Microsoft Azure Free Tier، Kamateraو… .