نقد و بررسی جامع خطرات استفاده از فیلتر شکن

نقد و بررسی جامع خطرات استفاده از فیلتر شکن

VPN یک شبکه خصوصی مجازی است که هرگونه محدودیت در دسترسی به اینترنت کاربر را دور می‌زند؛ مثلا اگر دولت آن کشور دسترسی به اینترنت را محدود کند. این نوع شبکه اتصالات پرسرعتی را ارائه می‌دهد که به شرکت‌ها و افراد کمک می‌کند تا به طور کارآمد عمل کنند. VPNها انواع مختلفی دارند که با توجه به ویژگی و کاربرد آن‌ها در مکان‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سرویس با این حال که مزایای زیادی برای افراد دارد می‌تواند خطراتی را نیز به دنبال داشته باشد به همین دلیل آشنایی با خطرات استفاده از فیلتر شکن می‌تواند از بروز این اختلالات جلوگیری کند.

سرویس VPN چیست؟

VPN مخفف شبکه خصوصی مجازی است که یک اتصال دیجیتالی بین رایانه شما و یک سرور ارائه دهنده VPN برقرار می‌کند و فرصت ایجاد یک اتصال شبکه محافظت شده را هنگام استفاده از شبکه‌های عمومی برای کاربر ایجاد می‌کند. VPNها ترافیک اینترنت شما را رمزگذاری می‌کنند و هویت آنلاین و آدرس IP را پنهان می‌کنند؛ که این اتفاق باعث افزایش امنیت، عدم ردیابی فعالیت‌های آنلاین و عدم توانایی سرقت داده‌ها توسط هکرها می‌شود. آی پی یکی از موضوعاتی است که در امنیت بسیار مهم است. آی پی ثابت کوکوین و آی پی ثابت کوینکس باعث بالا رفتن امنیت معاملات ارزی می‌شود.

VPN باعث می‌شود که ارائه‌دهنده خدمات اینترنت و دیگر افراد نتوانند فعالیت‌های آنلاین شما را مشاهده کنند و از داده‌های آنلاینی که ارسال و دریافت می‌کنید بی اطلاع باشند. VPN مجازی است و هیچ کابل فیزیکی در فرآیند اتصال آن دخیل نیست. سرویس VPN خصوصی است و با اتصال به آن افراد دیگر نمی‌توانند داده‌ها یا فعالیت‌های آنلاین شما را مشاهده کنند. وی پی ان به شما این امکان را می‌دهد که با تغییر آی پی خود بتوانید در سایت‌ها و برنامه‌های مجازی که از سمت کشور شما فیلتر است استفاده کنید.

انواع فیلتر شکن و کاربرد آن

آشنایی با انواع VPN و خطرات استفاده از فیلتر شکن

VPNها انواع مختلفی دارند که با توجه به ویژگی و کاربرد آن‌ها در مکان‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به سه نوع اصلی VPN آشنا خواهیم شد.

VPN مشتری به سرور

VPN مشتری به سرور یا VPN دسترسی از راه دور یکی از پرکاربردترین انواع VPN برای کامپیوتر است؛ که به کاربران خارج از سایت این امکان را می‌دهد که از طریق دستگاه شخصی خود به شبکه سازمان یا یک سرور راه دور متصل شوند. این یک شکل رایج از VPN است که به ویژه برای ارائه دهندگان WLAN عمومی ناامن مفید است. از دسترسی اشخاص ثالث و به خطر انداختن اتصال شبکه جلوگیری می‌کند و داده‌ها را تا حد امکان رمزگذاری می‌کند. VPN دسترسی از راه دور برای اجتناب از بلوک‌های محتوا، فایروال‌ها و ردیابی ISP ضروری است. این نوع VPN هرگونه محدودیت در دسترسی به اینترنت کاربر را دور می‌زند؛ مثلا اگر دولت آن کشور دسترسی به اینترنت را محدود کند.

VPN سایت به سایت

سازمان‌های بزرگی که به یک راه‌حل سفارشی و قوی‌ نیاز دارند می‌توانند از VPN سایت به سایت استفاده کنند. VPN سایت به سایت اساساً یک شبکه خصوصی است که برای مخفی کردن اینترانت‌های خصوصی طراحی شده و به کاربران این شبکه‌های امن امکان دسترسی به منابع یکدیگر را می‌دهد. سایت به سایت در صورتی مفید است که چندین مکان در شرکت خود داشته باشید که هر کدام دارای شبکه محلی (LAN) خاص خود هستند و همه آن‌ها به شبکه گسترده(WAN) متصل می‌شوند. با توجه به پیچیدگی VPNهای سایت به سایت، این نوع اتصال فقط برای شرکت‌های سطح سازمانی با بخش‌هایی در چندین مکان مناسب است.

VPN موبایل

در حالی که ارائه دهندگان قدیمی VPN معمولاً به کاربران دسکتاپ خدمات ارائه می‌دهند، تلفن‌های هوشمند باعث رشد چشمگیر در بینVPN های موبایل شده اند. برای کاربران گوشی‌های هوشمند که به دنبال امنیت و حفاظت بیشتر در حین حرکت هستند، VPN موبایل یک ضرورت است. VPNهای تلفن همراه نه تنها مزایای یک VPN سنتی را ارائه می‌دهند، بلکه در مواقعی که اتصال اینترنت ناپایدار است یا هنگام جابجایی بین داده‌های تلفن همراه و Wi-Fi به محافظت از داده‌ها می‌پردازد. یک VPN تلفن همراه برای کاربرانی که سفر می کنند یا برای کسانی که به یک اتصال اینترنتی قابل اعتماد دسترسی ندارند ایده آل است.

خطرات استفاده از فیلتر شکن

بررسی مهم‌ترین خطرات استفاده از فیلتر شکن

VPNها ابزارهای فوق العاده مفید و قدرتمندی هستند، اما نمی‌توانند همه چیز را انجام دهند و توجه به خطرات استفاده از فیلتر شکن مهم است. یکی از خطرات استفاده از فیلتر شکن این است که شرکت VPN می‌تواند آدرس IP شما و سایر جزئیات را پخش کند؛ پس شما از امنیت کامل برخوردار نیستید. حتی اگر VPN بگوید که امنیت ضد گلوله را فراهم می‌‌کند؛ شما نمی‌توانید به طور کامل به آن اعتماد کنید.

اگر از VPN استفاده کنید باز هم ممکن است که ویرویس‌ها و بد افزارها شما را تهدید کنند؛ اکثر VPNها از رایانه شما در برابر ویروس‌ها یا بدافزارها محافظت نمی‌کنند و حتی ممکن است نرم افزار اختصاصی VPN حاوی ویروس و بدافزار باشد. یکی دیگر از خطرات استفاده از فیلر شکن این است که باعث کاهش سرعت اینترنت و پینگ بالا نیز می‌شود و سرعت اتصال شما را 10 تا 25 درصد کاهش می‌دهد؛ این اتفاق بخاطر فرایند رمزگذاری اتفاق می‌افتد. سرویس کاهش پینگ فورتنایت از کاهش پینگ در این بازی جلوگیری می‌کند. اگر رمزگذاری ارائه‌دهنده VPN ضعیف باشد، عوامل تهدید کننده می‌توانند ترافیک را رمزگشایی کرده و اطلاعات شخصی و حساس شما را بدزدند.

جمع بندی

همان طور که گفته شد VPNها ابزارهای فوق العاده مفید و قدرتمندی هستند و می‌توانند کمک بسیاری به تجربه شما در استفاده از اینترنت بکنند ولی خطرات استفاده از فیلتر شکن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. مطمئن و قابل اعتماد بودن سرور و سایتی که از آن VPN خریداری می‌کنید بسیار مهم است. سایت نایس نت یکی از سایت‌های قابل اطمینانی است که می‌توانید از طرق آن انواع VPSهای مطمئن و سرویس‌های کاهش پینگ مانند سرویس کاهش پینگ وارزون را خریداری کنید.

سئوالات متداول خطرات استفاده از فیلتر شکن

1_ VPN چیست؟

VPN مخفف شبکه خصوصی مجازی است که یک اتصال دیجیتالی بین رایانه شما و یک سرور ارائه دهنده VPN برقرار می‌کند و فرصت ایجاد یک اتصال شبکه محافظت شده را هنگام استفاده از شبکه‌های عمومی برای کاربر ایجاد می‌کند.

2_ سه نوع اصلی VPN را نام ببرید؟

سه نوع اصلی VPN شامل VPN مشتری به سرور، VPN سایت به سایت و VPN موبایل می‌شوند.

3_ مهم‌ترین خطرات استفاده از فیلتر شکن چیست؟

  • کاهش سرعت اینترنت و پینگ بالا
  • پایین بودن امنیت
  • نرم افزار اختصاصی VPN حاوی ویرویس‌ و بد افزار