تفاوت سرور مجازی و سرور ابری چیست؟ مقایسه جامع VPS و Cloud Server

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری چیست؟ مقایسه جامع VPS و Cloud Server

در این مقاله می‌خواهیم درمورد کاربرد و تفاوت سرور مجازی و سرور ابری که دو مورد از برترین و محبوب‌ترین سرورهای موجود است صحبت کنیم. ابتدا برای درک بهتر تفاوت سرور مجازی و سرور ابری باید به صورت مجزا با هر یک از این سرورها آشنا شوید و با شناسایی ویژگی‌ها و معایب آن‌ها به مقایسه سرور مجازی و سرور ابری رسیدگی کنید. انتخاب بهترین گزینه بین سرور مجازی و سرور ابری پس از مطالعه برای شما امکان پذیر است.

سرور ابری یا Cloud Server چیست؟

برای اینکه بتوانیم تفاوت سرور مجازی و سرور ابری را بررسی کنیم در ابتدا باید با این دو نوع سرور آشنا شویم. سرور ابری یک منبع سرور متمرکز است که میزبانی شده و از طریق یک شبکه مانند اینترنت ارائه می‌شود و در صورت تقاضا توسط چندین کاربر قابل دسترسی است. سرورهای ابری می‌توانند تمام عملکردهای یک سرور فیزیکی سنتی را انجام دهند و قدرت پردازش، ذخیره سازی و برنامه‌های کاربردی را ارائه دهند.

سرورهای ابری می‌توانند در هر نقطه از جهان قرار داشته باشند و خدمات را از راه دور از طریق یک محیط رایانش ابری ارائه دهند. در مقابل، سخت افزار سرور اختصاصی سنتی معمولاً در محل برای استفاده انحصاری توسط یک سازمان راه اندازی می‌شود. سرورهای ابری با استفاده از نرم افزار مجازی سازی برای تقسیم سرورهای فیزیکی به چندین سرور مجازی ایجاد می شوند. سرورهای موجود در فضای ابری درست مانند سرورهای سنتی عمل می‌کنند؛ اما با یک تفاوت کلیدی آن‌ها این است که امکان دسترسی از راه دور برای آن‌ها وجود دارد. همچنین، برخلاف سرورهای اختصاصی، سرورهای ابری امکان به اشتراک گذاری حافظه و قدرت پردازش را در سرورهای متصل و مجازی فراهم می‌کنند.

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری

سرور مجازی یا VPS چیست؟

به زبان ساده، سرور یک کامپیوتر قدرتمند است که تمام داده‌ها و فایل‌های تشکیل دهنده وبسایت شما را ذخیره می‌کند. VPS از فناوری مجازی سازی برای تقسیم سرور قدرتمندی که در مورد آن صحبت کردیم به چندین سرور مجازی استفاده می‌کند.  بسیاری از میزبان‌های وب برنامه‌هایی مانند VPS را ارائه می‌دهند که به صاحبان سایت یک فضای اختصاصی و خصوصی در یک سرور مشترک می‌دهد. از آنجایی که VPS فایل‌های شما را از سایر کاربران در سطح سیستم عامل جدا می‌کند، در واقع یک سرور خصوصی است. این بدان معنی است که وب سایت شما در یک مکان امن با منابع سرور تضمین شده قرار گرفته است.

هر زمان که یک بازدیدکننده آنلاین بخواهد به وب سایت شما دسترسی پیدا کند، مرورگر او درخواستی را به سرور شما ارسال می‌کند و فایل‌های لازم را از طریق اینترنت منتقل می‌کند. VPS یک سرور مجازی را در اختیار شما قرار می‌دهد که مانند یک سرور فیزیکی است اما برخلاف سرور فیزیکی دستگاه بین چندین کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود. بنابراین VPS هم مجازی و هم خصوصی است زیرا شما کنترل کامل بر روی آن دارید و فضای مخصوص شما از دیگر کاربران سرور در سطح سیستم عامل جدا شده است. اجرای VPS به شما امکان می دهد وبسایت منابع تضمین شده مانند حافظه، فضای دیسک، هسته های CPU و … راه اندازی کنید. از vps برای ثابت کردن آی پی و کاهش پینگ بازی آنلاین مانند سرویس کاهش پینگ پابجی و سرویس کاهش پینگ وارکرفت نیز استفاده می‌شود.

 

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری هر دو فناوری مبتنی بر مجازی سازی هستند که سرورها را به ماشین‌های مجازی تقسیم می‌کند. در مورد VPS، این ماشین‌ها مانند یک سرور اختصاصی با یک پیکربندی تعریف شده عمل می‌کنند. به همین دلیل است که اجاره VPS برای مدت معینی پیش پرداخت می‌شود و در این نوع سرور پیکربندی همیشه یکسان باقی می‌ماند. برعکس، منابع موجود در ابر را می‌توان در هر لحظه تنظیم کرد. به همین دلیل است که خدمات ابری با استفاده از مدل «پرداخت به‌موقع» ارائه می‌شوند.

  • مقیاس بندی: VPS یک سیستم بسته با یک پیکربندی مجموعه مانند است. منابع در سرور ابری مانند یک استخر یکپارچه ارائه می‌شوند و در آن می‌توانید هر لحظه منابع موجود را افزایش یا کاهش دهید.
  • ایمنی داده‌ها: VPS از اقدامات امنیتی مرکز داده و اقدامات نصب شده توسط کاربر استفاده می‌کند. ابر محافظتی را که سرورهای مجازی دارند و همچنین اقدامات امنیتی داخلی مانند رمزگذاری مبتنی بر سخت افزار ارائه می‌دهد.
  • افزونگی: در VPS اگر سرور میزبان از کار بیفتد، همه ماشین‌های مجازی از دسترس خارج می‌شوند. این در فضای ابری غیرممکن است زیرا با استفاده از چندین سرور کار می‌کند.

جمع‌بندی

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری را بررسی کردیم؛ با اینکه این دو نوع سرور شباهت‌های زیادی دارند؛ اما یکی از آن‌ها که سرور ابری است از مورد دیگر بهتر و کاربردی‌تر است. مقیاس بندی، ایمنی داده‌ها و افزونگی مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و سرور ابری بود که مود بررسی قرار دادیم. در نایس نت می‌توانید اطلاعات بالایی درمورد انواع سرورها و آی پی ثابت اینستاگرام و آی پی‌های ثابت ارز دیجیتال مانند آی پی ثابت کوینکس دریافت کنید.

سئوالات متداول

1_ مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و سرور ابری در چیست؟

ایمنی داده‌ها: VPS از اقدامات امنیتی مرکز داده و اقدامات نصب شده توسط کاربر استفاده می‌کند. ابر محافظتی را که سرورهای مجازی دارند و همچنین اقدامات امنیتی داخلی مانند رمزگذاری مبتنی بر سخت افزار ارائه می‌دهد.

2_ کاربرد vps چیست؟

به زبان ساده، سرور یک کامپیوتر قدرتمند است که تمام داده‌ها و فایل‌های تشکیل دهنده وبسایت شما را ذخیره می‌کند. VPS از فناوری مجازی سازی برای تقسیم سرور قدرتمندی که در مورد آن صحبت کردیم به چندین سرور مجازی استفاده می‌کند.

3_ سرور ابری چیست؟

سرور ابری یک منبع سرور متمرکز است که میزبانی شده و از طریق یک شبکه مانند اینترنت ارائه می‌شود و در صورت تقاضا توسط چندین کاربر قابل دسترسی است. سرورهای ابری می‌توانند تمام عملکردهای یک سرور فیزیکی سنتی را انجام دهند و قدرت پردازش، ذخیره سازی و برنامه‌های کاربردی را ارائه دهند.

4_ تفاوت سرور ابری و سرورهای سنتی چیست؟

سرورهای موجود در فضای ابری درست مانند سرورهای سنتی عمل می‌کنند؛ اما با یک تفاوت کلیدی آن‌ها این است که امکان دسترسی از راه دور برای آن‌ها وجود دارد.