تحلیل فاندامنتال چیست؟ بررسی جامع تحلیل بنیادی(Fundamental Analysis)

تحلیل فاندامنتال چیست؟ بررسی جامع تحلیل بنیادی(Fundamental Analysis)

تحلیل فاندامنتال چیست؟ برای تحلیل و ارزیابی ارزهای رمزنگاری شده در بازار، دو روش رایج وسیع بکار می‌روند: تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال. در زمینه تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال نیز همانند تکنیکال جهت تحلیل در بازارهای مالی به کار می‌رود، اما تفاوت‌هایی با تکنیکال دارد؛ اما تحلیل فاندامنتال چیست؟ برای تحلیل بنیادی یک پروژه ارز دیجیتال یا یک پروژه بلاک‌چین، از چه ابزارها و روش‌هایی باید بهره برد؟ کدام ارز دیجیتال بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است؟ کجا بهترین زمان برای ورود به بازار یک ارز رمزی را انتخاب کنیم؟ چگونه می‌توانیم پروژه‌های آینده‌دار در بازار ارزهای دیجیتال را تشخیص دهیم؟ این مقاله به منظور پاسخ به این سوالات نوشته شده است. با همراه باشید تا درک بهتری از تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی پیدا کنید.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار متمرکز بر فناوری است. هر پروژه در این بازار، یک ایده و نوآوری در زمینه بلاک‌چین، ارزهای رمزنگاری شده، مالی غیرمتمرکز یا ارائه دیفای دارد. قبل از سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها، توصیه می‌شود که این ایده و نوآوری را بشناسید، کاربردهای آن را بیاموزید و بر اساس این دانش، پتانسیل آینده‌داری و ارزش سرمایه‌گذاری آن را ارزیابی کنید. جالب  است بدانید که اکثر ارزهای دیجیتال هنوز به تمامیت راه‌اندازی نرسیده‌اند و برخی از آن‌ها حتی مرحله آزمایشی را هم نگذرانده‌اند. برای جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های احساسی که ممکن است منجر به از دست دادن سرمایه شود، تازه‌ترین روش‌ها و اصول تحلیل فاندامنتال یا بنیادی برای ارزهای دیجیتال را بیاموزیم تا بتوانیم تصمیم‌گیری مبتنی بر اطلاعات قابل اعتماد داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اسمارت مانی چیست؟

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، روشی برای ارزیابی دارایی‌ها از طریق بررسی معیارهای اقتصادی، مالی و دیگر معیارهای کمی و کیفی مرتبط با آن‌ها به منظور تعیین ارزش واقعی آن دارایی است. به عبارت دیگر، تحلیل بنیادی شامل ارزیابی متغیرهای کلیدی یا اساسی برای ارزیابی دارایی‌های مالی تجارتی مثل ارزهای رمزنگاری شده است. در تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال، تمام عواملی که می‌توانند بر قیمت آن دارایی تأثیر بگذارند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ از به‌روزرسانی‌های فنی در شبکه تا اعلام همکاری‌های جدید یا لیست‌شدن در صرافی‌های رمزی. تمام این عوامل در تحلیل بنیادی یک ارز دیجیتال مورد بررسی قرار می‌گیرند.

منابع اطلاعاتی تحلیل فاندامنتال چیست؟

منابع اطلاعاتی تحلیل فاندامنتال چیست

اگر می‌خواهیم تحلیل فاندامنتال را اجرا کنیم و به دنبال اطلاعات موثق باشیم، باید از کجا اطلاعات را جمع‌آوری کنیم؟ تعدادی منبع اطلاعات برای استفاده وجود دارند، از جمله:

وبسایت‌های پروژه‌های مورد نظر:

همه پروژه‌های ارز دیجیتال دارای وبسایت خود هستند. از طریق این وبسایت‌ها، می‌توان مسیر توسعه پروژه و سفیدنامه(Whitepaper) آن‌ها را مشاهده کرد. همچنین بسیاری از اطلاعات مهم و اتفاق‌های فاندامنتالی پروژه از طریق حساب‌های رسمی پروژه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

سفیدنامه(Whitepaper):

سفیدنامه، مقاله‌ای است که تمام سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال به خواندن آن ملزم هستند. سفیدنامه یک گزارش رسمی است که موارد استفاده پروژه را بررسی کرده و درباره اهداف پروژه صحبت می‌کند. این مقاله اغلب توسط تیم پروژه برای توسعه‌دهندگان دیگر نوشته می‌شود و ممکن است به دلیل پیچیدگی محتوا، خواندن آن دشوار باشد. اما این منبع بسیار عالی برای درک دقیق یک پروژه است. سفیدنامه یک ارز دیجیتال یا کوین که برای اولین بار معرفی می‌شود، حاوی تاریخچه، استراتژی، اهداف، نگرانی‌ها و اطلاعات مختلف در مورد پروژه بلاک‌چین مورد نظر برای اجرای موفق آن است. چرا که سفیدنامه‌ها باید دقیق و کامل باشند و تمام جزئیات پروژه را دربرگیرند، تحلیل آن‌ها می‌تواند اطلاعات مهمی را ارائه دهد. بزرگترین مزیت سفیدنامه این است که می‌توانید بفهمید که آیا شرکت یک برنامه اجرایی دقیق برای پروژه دارد یا خیر. بررسی و مطالعه سفیدنامه به شدت توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

وایت پیپر باید چه سوالاتی را پاسخگو باشد؟

  • چگونه طرح و پیشنهاد فروش اختصاصی پروژه به تفاوت‌های آن با رقبا توجیه می‌شود؟
  • چگونه رویکرد و راهبردهای رهبران پروژه برای رسیدن به اهداف خود تطابق دارند و چه برنامه‌ای برای موفقیت در نظر دارند؟
  • چه تدابیر و برنامه‌هایی برای دستیابی به اهداف پروژه انجام می‌دهند؟
  • مفهوم استفاده از توکن چیست و چگونه استفاده از آن در پروژه ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

نکته: در صورتی که قصد دارید از صحت رمزارز مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید، و مطمئن شوید که پروژه فوق، کلاهبرداری نیست، در وهله اول باید وایت پیپر آن را بررسی کنید. در صورت نداشتن وایت پیپر، بیشتر تحقیق کنید.

کانال‌های ارتباطی جامعه:

هیچ پروژه خوب و واقعی نمی‌تواند در انزوا توسعه یابد. تقریباً تمام ارزهای موفق حداقل در چندین شبکه اجتماعی حضور دارند، و حتی برخی از آن‌ها کانال‌های اختصاصی در پلتفرم‌هایی مانند Slack، تلگرام یا دیسکورد دارند. توسعه‌دهندگان عمدتاً به‌روزرسانی‌ها و اطلاعیه‌های مختلف را در وبسایت‌های خود یا پلتفرم‌های مانند Medium منتشر می‌کنند. شرکت‌ها معمولاً اخبار خود را در پلتفرم Medium منتشر می‌کنند.

نشریات و خبرگزاری‌ها:

خوشبختانه، در حال حاضر خبرگزاری‌های زیادی وجود دارند که در حوزه تکنولوژی بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال تخصص دارند و مطالب تخصصی را منتشر می‌کنند. بنابراین، همیشه باید بررسی کنید که خبرنگاران در مورد هر پروژه چه مطالبی ارائه می‌دهند که توجه شما را جلب می‌کند. در هنگام انتخاب منبع اطلاعات، هوشیار باشید. اطلاعات را از چند منبع تأیید کنید و به خاطر داشته باشید که پرداخت به اینفلوئنسرها و وبسایت‌ها برای ارائه نقد و پیشنهاد برای یک پروژه خاص، امری عجیب و غیرقابل باور نیست.

مراحل تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

مراحل تحلیل فاندامنتال چیست

حال که می‌دانید تحلیل فاندامنتا چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است با مراحل تحلیل بنیادی به وصرت گام به گام نیز آشنا شوید. با توجه به جدید بودن بازار ارزهای دیجیتال، تحلیل فاندامنتال پروژه‌های فعال در این حوزه اغلب به چارچوب کلی مشخص واحد ندارد. تمام تریدرها با تجربیات خود از تحلیل‌های مختلف کمی و کیفی بهره می‌برند.

  • ارزش بازار یا مارکت کپ:

ارزش بازار به دست آمده از ضرب تعداد کوین در گردش یک پروژه در قیمت کوین مربوطه است. مارکت کپ عمدتاً از اولین عواملی است که در تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. ارزش بازار مهم است چرا که نه تنها مقدار سرمایه موجود در بازار یک ارز دیجیتال را نمایش می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا بفهمید آیا قیمت دارایی به رشد ممکنی دارد یا نه. برای محاسبه ارزش بازار ارز دیجیتال، کافی است قیمت فعلی ارز دیجیتال را در موجودی گردشی آن ضرب کنید. به عنوان مثال، اگر یک میلیون کوین از یک ارز در گردش باشد و قیمت هر کوین یک دلار باشد، ارزش بازار آن ارز یک میلیون دلار خواهد بود.

مقاله پیشنهادی: آی پی ثابت کوکوین

  • موجودی کوین:

موجودی کوین ارتباط مستقیم با عرضه و تقاضای یک ارز دیجیتال دارد. دلیلی که بسیاری از هودلرها (اصطلاحی برای افرادی که ارز دیجیتال را برای مدت طولانی نگه می‌دارند به جای فروش) اعتقاد دارند که در آینده به ثروت عظیم خواهند رسید، مرتبط با موجودی بیت کوین است. موجودی بیت کوین به دلیل محدودیت تعداد کل کوین‌ها به 21 میلیون کوین حساب شده و تاکنون حدود 18.87 میلیون بیت کوین استخراج شده است، در نتیجه حدود ۴ میلیون بیت کوین برای همیشه از دست رفته است. اصول عرضه و تقاضا در بازار تأثیر گذار هستند؛ عرضه کم و تقاضای زیاد باعث افزایش قیمت می‌شوند. هنگامی که عرضه بیت کوین به اتمام برسد، تقاضا برای این ارز دیجیتال افزایش یافته و این باعث افزایش قیمت آن خواهد شد. بنابراین، تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال و ایجاد پورتفولیوی سرمایه‌گذاری خود باید به موجودی کوین توجه ویژه‌ای داشته باشد.

  • حجم معاملات:

حجم معاملات ارز دیجیتال یک شاخص اساسی برای میزان محبوبیت آن است. این عامل گاهی در تحلیل تکنیکال نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور ساده، حجم معاملات نشان می‌دهد که در یک بازه زمانی خاص، چقدر از ارز دیجیتال معامله شده است. به عبارت دیگر، حجم معاملات به شما می‌گوید که ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف به چه میزان مورد تبادل قرار گرفته است.

  • کاربرد:

بعضی از ارزهای دیجیتال به وضوح فقط به دلیل جلب سرمایه‌گذاران به دنیا می‌آیند و کاربرد عملی ندارند. این نوع پروژه‌ها اغلب تنها به هدف جذب سرمایه‌گذاران بی‌اطلاع و بدون در نظر گرفتن مصرف عمومی یا نیاز بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند. قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، بهتر است که میزان کاربرد و نیاز واقعی بازار را مورد بررسی قرار دهید.

  • موسسان و توسعه دهندگان:

بررسی تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال بخش مهمی از تحلیل فاندامنتال است. در دنیای ارزهای دیجیتال، فرصت‌های زیادی برای افراد نادرست وجود دارد که تنها به هدف جلب سرمایه‌گذاران بی‌تجربه و با تبلیغات کذب به رشد سرمایه‌گذاری خود می‌پردازند. از این‌رو، بررسی دقیق و صادقانه تیم توسعه دهنده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هنگامی که به تحلیل پروژه می‌پردازید، حتماً اطمینان حاصل کنید که تیم پروژه به شفافیت و رعایت اصول قانونی پایبند است.

  • موانع بالقوه:

هنگامی که مورد بررسی قرار داده می‌شود، پروژه‌های بلاک‌چین با موانع زیادی مواجه می‌شوند که ممکن است توجه نشان دهند. همواره باید به مسائل حقوقی و قوانین مربوطه مرتبط با پروژه توجه داشته باشید. این بسیار مهم است، زیرا موارد قانونی می‌توانند بر تداوم و موفقیت پروژه تأثیرگذار باشند. به عبارت دیگر، برای سرمایه‌گذاری از نظر حقوقی در پروژه به خوبی باید با موانع بالقوه آشنا شوید.

  • نقشه راه:

نقشه راه یک پروژه ارز دیجیتال نمایانگر آینده آن است. یک نقشه راه موفق باید جزئیاتی دقیق و کامل ارائه دهد که نشان دهد که چه اقداماتی در چه زمان‌هایی انجام خواهد شد و چگونه اهداف مشخصی برای پروژه تعیین شده است. توجه داشته باشید که نقشه راه با جزییات بیشتری باید ارائه شود. همچنین مطمئن شوید که هدف کلی پروژه مطابق با نقشه راه تعیین شده و از تغییرات غیرضروری در آن خودداری شود.

  • پروسه فروش توکن را دنبال کنید:

عملیات عرضه اولیه کوین(ICO) برای جذب سرمایه از طریق تامین مالی عمومی به توکن مرتبط است. شما باید به دقت روند فروش توکن در ابتدای عرضه و در طول زمان پروسه را دنبال کنید. شرکت‌ها و سازمان‌ها به منظور تضمین شفافیت در ارتباط با فرصت‌های سرمایه‌گذاری عمومی، روند فروش توکن را به صورت آشکار و عمومی اعلام می‌کنند. اگر یک پروژه قصد دارد جزئیات فروش را پنهان کند، ممکن است به عنوان پروژه مشکوك شناخته شود، بنابراین در تحلیل پروژه‌هایی با این خصوصیت دقت کنید و از آنها دوری کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین vps برای کوکوین

نتیجه گیری

تحلیل فاندامنتال چیست؟ تحلیل فاندامنتال در دنیای ارزهای دیجیتال از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای سرمایه‌گذاران و افرادی که قصد دارند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند، اطلاع از عواملی مانند ارزش بازار، موانع بالقوه، تیم توسعه دهنده، نقشه راه، و پروسه فروش توکن بسیار حیاتی است. تحلیل دقیق و شفاف این عوامل می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیمات منطقی‌تری در مورد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ارز دیجیتال بگیرند و از تجربه‌های ناخوشایند جلوگیری کنند. توصیه می‌شود که پیش از هر سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحقیق کامل انجام شود تا از تصمیمات مطلوب‌تر و برنده‌تری بهره‌مند شوید. در این نوشتار متوجه شدید که تحلیل فاندامنتال چیست و چه کاربردی دارد. علاقه مندان جهت آشنایی بیشتر با اصطلاحات مهم در بازارهای مالی می‌توانند با نایس نت در ارتباط باشند.