تحلیل تکنیکال چیست؟ آشنایی کامل با Technical Analysis

تحلیل تکنیکال چیست؟ آشنایی کامل با Technical Analysis

تحلیل تکنیکال چیست؟ یکی از روش‌های متداول برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، تحلیل تکنیکال است. در این روش، با استفاده از اطلاعات گذشته از جمله قیمت‌های قبلی و نمودارهای قیمتی، به همراه مشخصه‌هایی چون حجم معاملات، تحلیلی انجام می‌شود تا رفتار آتی سهام در بازار بررسی گردد. این روش شامل ابزارها، تکنیک‌ها و الگوهای مختلفی است که برای پیش‌بینی حرکت قیمت‌ها و رفتار بازار به کار می‌رود و به صورت کلی به عنوان تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود. بدون شک می‌توان گفت که تحلیل تکنیکال به عنوان روشی رایج و محبوب برای بررسی بازار و پیش‌بینی تغییرات قیمتی، از بین تحلیل‌ها و رویکردهای مختلف، به میزان گسترده‌تری توسط تحلیلگران و تریدرها استفاده می‌شود. در این نوشتار قصد داریم پاسخ به سوال تحلیل تکنیکال چیست را به طور کامل و به زبان ساده در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

تاریخچه تحلیل تکنیکال

تاریخچه تحلیل تکنیکال به نزدیکی سه قرن پیش بازمی‌گردد و می‌توان مشاهدات مرتبط با استفاده از شاخص‌ها و نمودارهای تکنیکال در متون دست‌نوشته از حدود سیصد سال پیش را مشاهده کرد. بر اساس منابع مختلف، آغازین‌ترین استفاده مشهود از تحلیل تکنیکال به وسیله آقای چارلز داو(Charles Dow) بوده است. آقای داو، که به نوعی بنیان‌گذار روزنامه وال‌استریت ژورنال به شمار می‌آید، شاخصی را ابداع نمود که بعدها به نام شاخص میانگین داو جونز شناخته می‌شود.

در دهه‌های اخیر و از زمانی که تحلیل تکنیکال به صورت تخصصی در بازارهای مالی به کار گرفته شده، الگوها و تکنیک‌های متعددی در این حوزه گسترش یافته‌اند و تحلیلگران با ترکیب مختلف الگوها و تکنیک‌های معمول در این زمینه، استراتژی‌های معاملاتی خود را پیاده‌سازی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال(Technical Analysis) به عنوان یک روش در بازارهای مالی برای پیش‌بینی رفتار احتمالی نمودارها از طریق داده‌های گذشته، از جمله تغییرات قیمت، حجم معاملات و سایر عوامل، استفاده می‌شود. این روش در تمام بازارهایی که بر اساس عرضه و تقاضا فعالیت می‌کنند، اعم از بازارهای ارزهای خارجی(Forex)، ارزهای دیجیتال(Crypto Currency)، بورس اوراق بهادار(Stock Exchange)، بازار طلا و فلزات گران‌بها، بازار مسکن و در واقع برای هر بازاری که دارای تاریخچه قیمتی و معاملاتی می‌باشد، قابل استفاده است. از این روش می‌توان برای تحلیل و پیش‌بینی تغییرات در همه این بازارها بهره برد.
بیشتر بخوانید: بریک ایون چیست؟

تفاوت تحلیل بنیادی با تحلیل تکنیکال چیست؟

تفاوت تحیل تکنیکال و فاندمنتال

تحلیلگران تکنیکال، به خلاف تحلیلگران بنیادی، به ارزش ذاتی اوراق بهادار توجه نمی‌کنند. آن‌ها با تحلیل و بررسی نمودارها، سعی دارند رفتار آتی قیمت سهام یا شاخص‌ها را پیش‌بینی کنند. در تحلیل بنیادی، تحلیلگر اطلاعاتی که بر تأثیر سودآوری، عملکرد و فعالیت یک شرکت، صنعت یا حتی اقتصاد اثرگذار است، جمع‌آوری کرده و از آن‌ها برای تعیین ارزش ذاتی یک شرکت یا اوراق بهادار استفاده می‌کند. اما در تحلیل تکنیکال، تحلیلگران با بهره‌گیری از نمودارهای قیمتی و داده‌های حجمی، به کمک ابزارها، اندیکاتورها و الگوها، رفتار احتمالی سهام را پیش‌بینی می‌کنند.

باید به یاد داشت که برای موفقیت در بازارهای مالی، علاوه بر دانش تکنیکال، آشنایی با تحلیل بنیادی نیز اهمیت دارد. تحلیل بنیادی به ما کمک می‌کند تا با ماهیت شرکت و روند سودآوری آن آشنا شویم و بدانیم کجا باید سرمایه‌گذاری کنیم. بسیاری از تحلیلگران حرفه‌ای از هر دو روش، یعنی تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال، برای تصمیم‌گیری و ورود به سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. این تسلط به هر دو روش نیازمند زمان و انرژی بسیار است. به همین دلیل، بسیاری از سرمایه‌گذارانی که زمان کافی برای یادگیری هر دو روش را ندارند، به روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری می‌کنند. به عنوان مثال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلایل مختلف جذابیت بسیاری دارند.

بیشتر بخوانید: پرایس اکشن اسمارت مانی

مفاهیم اصولی در تحلیل تکنیکال چیست؟

برای آموزش تحلیل تکنیکال، باید در ابتدا با اصول اساسی آن آشنا شویم. همانطور که قبلاً ذکر شد، تحلیل تکنیکال بر پایه سه اصل اساسی است:

  1. همه چیز در قیمت نهفته است:

این اصل اساسی در تحلیل تکنیکال بسیار حیاتی است. تحلیلگران تکنیکال اعتقاد دارند که تمام اطلاعات مرتبط با یک سهم یا شاخص در قیمت‌ها نهفته است. این اطلاعات شامل عوامل سیاسی، فاندامنتال، جغرافیایی و سایر فاکتورها می‌شود. بنابراین، تحلیل تکنیکال به شدت به تحلیل قیمت‌ها و تغییرات آن‌ها متکی است.

  1. آینده شبیه به گذشته است:

یک اصل دیگر در تحلیل تکنیکال این است که تاریخی تکرارپذیر دارد. این به معنای این است که روندهای حرکت قیمت تمایل به تکرار دارند. این تکرار به روانشناسی بازار ارتباط داده می‌شود، به عبارت دیگر، شرکت‌کنندگان در بازار تمایل دارند که نسبت به نوسانات بازار با واکنش‌های مشابهی عمل کنند. تحلیل تکنیکال از الگوهای نموداری و شمعی برای تجزیه و تحلیل حرکت بازار و شناسایی الگوها استفاده می‌کند.

  1. قیمت‌ها تمایل به حفظ روند جاری دارند:

ترسیم نمودار قیمت به منظور شناسایی و پیش‌بینی روند حرکت قیمتی اهمیت دارد. تحلیل تکنیکال به ایده می‌پردازد که قیمت‌ها به تمایل به حفظ روند جاری خود شناخته می‌شوند. این قانون بیان می‌کند که قیمت‌ها تا زمانی که تحت تأثیر عوامل مختلف قرار نگیرند، به روند حال خود ادامه می‌دهند.

این اصول اساسی تحلیل تکنیکال هستند و مفهومی اساسی برای درک این روش ارزشمند می‌باشند. تحلیلگران تکنیکال از این اصول به منظور تحلیل و پیش‌بینی رفتار بازار و قیمت‌ها بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید: سود مرکب چیست؟

مفاهیم پایه ای تحلیل تکنیکال چیست؟

مفاهیم تحیل تکنیکال چیست

حال که می‌دانید تحلیل تکنیکال چیست و سه اصل اساسی آن را نیز می‌دانید، بهتر است کمی با اصول پایه تحلیل تکنیکال نیز آشنا شوید. برای شروع یادگیری تحلیل تکنیکال، نیاز است که از مفاهیم ابتدایی این روش آگاهی پیدا کنید. در ادامه، به توضیح هر یک از این مفاهیم پرداخته و جزئیات را برای شما شرح داده‌ایم.

نمودار قیمت چیست؟

نمودار قیمت به ما اطلاعاتی ارائه می‌دهد که با ترسیم مقیاس قیمت بر روی محور عمودی و مقیاس زمان بر روی محور افقی، قیمت‌های مرتبط با یک بازار یا کالا را بر اساس زمان نشان می‌دهد. این نمودار اساساً یک دنباله از قیمت‌های یک کالا یا سهم را نمایش می‌دهد. در تحلیل تکنیکال، نمودار قیمت به سه شکل مختلف به کار می‌رود. پیش از استفاده از این نمودارها، نیاز به درک انواع قیمت و تفاوت‌های آن‌ها در تحلیل تکنیکال دارید، چرا که این نمودارها با استفاده از این انواع قیمت‌ها ترسیم می‌شوند.

انواع قیمت در تحلیل تکنیکال:

  1. قیمت بازگشایی(Open): این قیمت اولین قیمتی است که یک سهم در یک بازه زمانی خاص در بازار معامله شده است.
  2. قیمت بسته شدن(Close): این قیمت آخرین قیمتی است که یک سهم در یک بازه زمانی خاص در بازار معامله شده است.
  3. قیمت بالا(High): این قیمت بیشترین قیمتی است که یک سهم در یک بازه زمانی خاص در بازار معامله شده است.
  4. قیمت پایین(Low): این قیمت کمترین قیمتی است که یک سهم در یک بازه زمانی خاص در بازار معامله شده است.

نمودار خطی

نمودار خطی ساده‌ترین شکل گرافیکی نمودار قیمتی است. در این نمودار، عمدتا از یک قیمت، معمولاً قیمت پایانی یا قیمت بسته شدن، استفاده می‌شود. با وصل کردن این قیمت‌ها به یکدیگر، نمودار خطی قیمتی به وجود می‌آید.

نمودار میله‌ای

نمودار میله‌ای از نمودار خطی پیچیده‌تر است و در آن از چهار نقطه قیمتی استفاده می‌شود: قیمت باز، بسته، بالا و پایین. در این نمودار، برای یک بازه زمانی مشخص، میله‌های عمودی با قسمت‌هایی به نام‌های افتتاح(بازگشایی)، بسته‌شدن، بالاترین و پایین‌ترین قیمت ترسیم می‌شوند. این نمودار به تحلیلگران این امکان را می‌دهد که نوسانات قیمتی یک سهم در یک بازه زمانی را بررسی کنند و ببینند آیا در آن مدت زمان رشد یا افت قیمتی رخ داده است. اگر رشد قیمتی رخ داده باشد، میله‌های میله‌ای به رنگ سبز یا سفید هستند و اگر کاهش قیمتی رخ داده باشد، میله‌ها به رنگ‌های مشکی یا قرمز هستند.

نمودار کندل استیک (نمودار شمعی)

این نمودار نیز مانند نمودار میله‌ای، قیمت‌های باز، بسته، بالا و پایین یک سهم در یک بازه زمانی را نشان می‌دهد. با این تفاوت که شکل نمودار به شکل یک استوانه است. به این دلیل به این شکل از نمودار قیمتی “کندل” یا “شمع” گفته می‌شود. در نمودار کندل استیک، قسمت میانی شمع به عنوان “بدنه” شناخته می‌شود و رنگ آن نمایانگر این است که آیا قیمت بسته شدن بالاتر یا پایین‌تر از قیمت بازگشایی بوده است. خطوط نازک بالاتر یا پایین‌تر از بدنه به عنوان “سایه” یا “سر و دم” نامیده می‌شوند.

مقاله پیشنهادی: آی پی ثابت ترید

سخن آخر

در پایان، تحلیل تکنیکال را می‌توان به عنوان یک ابزار مهم و معتبر برای تحلیل بازارهای مالی دانست. این روش تحلیلی با تمرکز بر روی نمودارها و قیمت‌های گذشته، امکان پیش‌بینی رفتارهای آینده در بازارهای مختلف را فراهم می‌کند. از طریق تحلیل تکنیکال، می‌توان تغییرات قیمتی، الگوها و اندیکاتورها را بررسی کرده و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری را بر مبنای این تحلیل‌ها انجام داد.

تحلیل تکنیکال، با دورنگری به اطلاعات گذشته و مشتاقانه مطالعه نمودارهای قیمتی، به سرمایه‌گذاران ابزاری قدرتمند برای افزایش دقت در تصمیم‌گیری و کاهش ریسک در معاملات فراهم می‌کند. این رویکرد نه تنها به تجربه و دانش سرمایه‌گذاران جدید کمک می‌کند، بلکه برای تریدرها و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نیز ابزاری مؤثر برای بهبود عملکرد مالی و دستیابی به اهداف سرمایه‌گذاری خود ارائه می‌دهد.

تحلیل تکنیکال به عنوان یکی از دو روش مهم تحلیل بازار، همچنان نقش بسیار مهمی در عرصه سرمایه‌گذاری و معاملات در بازارهای مالی ایفا می‌کند. توانایی درک و بهره‌گیری از اصول و ابزارهای تحلیل تکنیکال، به هر سرمایه‌گذار امکان می‌دهد تا به طور مؤثرتری مدیریت ریسک و برنامه‌ریزی برای موفقیت در بازارهای پویا و پیچیده داشته باشد. همانطور که گفته شد در این نوشتار سعی کردیم پاسخ به سوال تحلیل تکنیکال چیست را به طور کامل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر شما هم یکی از علاقه مندان به بازارهای مالی و ترید ارز دیجیتال هستید، با نایس نت همراه باشید.