بازی سندباکس چیست؟ معرفی پروژه متاورس سندباکس

بازی سندباکس چیست؟ معرفی پروژه متاورس سندباکس

بازی سندباکس چیست؟ با گذشت زمان و گسترش بازی‌های آنلاین در چند سال اخیر، دنیایی جدید با امکانات و فرصت‌های تازه برای گیمرها و افرادی که به بازی‌سازی علاقه‌مندن به وجود آمده است. آنچه قبلاً به عنوان غیرممکن محسوب می‌شد، امروز به واقعیت تبدیل شده است؛ درآمدزایی از طریق بازی‌های ویدئویی! اما با ظهور و پیشرفت تکنولوژی بلاکچین، این فرصت را به مرحله‌ای جدید ارتقاء پیدا کرده است. تلفیق بازی‌های بلاکچینی و مفهوم متاورس(Metaverse) که به آن‌ها سبک Play-to-Earn گفته می‌شود، امروزه در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار مورد توجه قرار دارند.

یکی از بازی‌هایی که در سال ۲۰۲۱ مورد توجه قرار گرفته است، بازی “سند باکس”(Sandbox) می‌باشد. این بازی ساختار و طراحی مشابه بازی‌های معروفی همچون “ماین‌کرافت” و “فکتوریو” دارد. اما ویژگی برجسته “سندباکس قابلیت بازی کردن برای کسب درآمد یاPlay To Earn  در حین بازی می‌باشد. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با یکی از پروژه‌های محبوب متاورس یعنی سندباکس آشنا کنیم. با همراه باشید تا درک بهتری از پاسخ به سوال بازی سندباکس چیست، پیدا کنید.

بازی سندباکس چیست؟ آشنایی با SandBox

بازی سندباکس چیست؟

همانطور که می‌دانید به بازی‌های کریپتویی، بازی‌های مبتنی بر بلاکچین یا بازی‌های بلاکچینی گفته می‌شود. این بازی‌ها فرصت‌های جدیدی را برای گیمرها و علاقمندان به بازی‌سازی به ارمغان آورده‌اند، زیرا از رمزارزها به عنوان واحد مالی و تجربیات جدید در بازی‌ها بهره می‌برند. “سند باکس”( Sandbox) یک بازی ویدئویی مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که به کاربران امکان می‌دهد دارایی‌ها را بسازند، آن‌ها را به اشتراک بگذارند و از آن‌ها درآمد کسب کنند.

بیشتر بخوانید: بازی second life چیست؟

هدف اصلی از طراحی “سندباکس” تغییر در ساختار پلتفرم‌های سنتی بازی است. در این نوع پلتفرم‌ها، توسعه‌دهندگان و اپراتورها صاحبان اصلی کنترل همه چیز هستند و کاربران تنها تجربه بازی را دریافت می‌کنند و توانمندی تعیین محتوا یا کسب درآمد از آن را ندارند. اما در بازی‌های Play To Earn مانند “سندباکس”، کاربران و گیمرها اصلی‌ترین اجزا و شرکای اصلی در بازی هستند.

“سندباکس” برای دو دسته اصلی از کاربران طراحی شده است: گیمرها و بازی‌سازان. برای گیمرها، این بازی یک دنیای متاورس ارائه می‌دهد که می‌توانند در آن با بازی‌های ساخته شده توسط سایر کاربران شرکت کنند و درآمد کسب کنند. برای بازی‌سازان، “سندباکس” یک فریم‌ورک است که با استفاده از ابزارهایی که پلتفرم ارائه می‌دهد، می‌توانند درآمدزایی کنند.

توکن اصلی یا بومی بازی “سندباکس” با نام SAND شناخته می‌شود، اما توکن‌های مختلف دیگری هم در متاورس “سندباکس” وجود دارند. به عنوان مثال، توکن LAND نوعی از توکن‌های غیرقابل تعویض(NFT) به عنوان محتوای داخل بازی عرضه می‌شود که گیمرها می‌توانند آن را خریداری کنند. در ادامه، انواع توکن‌های بازی “سندباکس” و کاربردهای آن‌ها را به تفصیل معرفی می‌کنیم. اما برای درک بهتر از بازی “سندباکس” و نحوه عملکرد آن، بهتر است ابتدا با محصولات آن آشنا شوید.

مقاله پیشنهادی: سرویس کاهش پینگ

محصولات بازی سندباکس چیست؟

محصولات بازی سندباکس چیست

پلتفرم بازی “سندباکس” سه محصول اساسی را برای کاربران خود ارائه کرده است. این محصولات عبارتند از ابزارهایی که به منظور ایجاد تجربیات جدید توسط طراحان بازی، هنرمندان و گیمرها ارائه شده‌اند. یک نکته جالب اینجاست که برای استفاده از این ابزارها و محصولات، نیازی به دانش برنامه‌نویسی ندارید. در ادامه، سه محصول اصلی بازی سندباکس، یعنی ویرایشگر صوتی “وکس ادیت”(VoxEdit)، بازار سندباکس( Sandbox Marketplace) و نرم‌افزار سازنده بازی سندباکس(Sandbox Game Maker) را معرفی می‌کنیم.

نرم افزار وکس ادیت

VoxEdit ابزاری برای ویرایش وکسل(Voxel) است که توسط توسعه‌دهندگان بازی سندباکس ایجاد شده است. این ابزار به هنرمندان و طراحان بازی این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های وکسل خود را برای متاورس Sandbox طراحی کنند. وکسل یا واکسل به تصاویر سه‌بعدی اطلاق می‌شود که انسان‌ها، حیوانات، وسایل نقلیه، مناظر طبیعی، ابزارها و آیتم‌ها را شامل می‌شود. در زبان بازی سندباکس، این وکسل‌ها به نام “دارایی‌ها”(Assets) شناخته می‌شوند. پس از طراحی وکسل‌ها، طراحان می‌توانند آن‌ها را از ادیتور به بازار سندباکس منتقل کرده و آن‌ها را به عنوان توکن‌های بی‌همتا(NFT) برای فروش قرار دهند. کاربران هم این ان اف تی‌ها را می‌خرند و با آن‌ها بازی می‌کنند. لازم به ذکر است که استاندارد توکن‌های بی‌همتا مرتبط با وکسل‌های سندباکس به نام ERC-1155 است که نوعی مشخصه فنی برای نوشتن قراردادهای هوشمند NFT در شبکه اتریوم می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بریک ایون چیست؟

بازار سندباکس(Sandbox Marketplace)

Sandbox Marketplace نیز یک پلتفرم است که به طراحان و سازندگان بازی اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را در آن به فروش برسانند. اما برای انجام این کار، طراحان باید ابتدا وکسل‌ها و بازی‌های تولیدی خود را در یک سیستم توزیع فایل توزیعی و غیرمتمرکز به نام InterPlanetary File System  که به اختصار IPFS نیز شناخته می‌شود آپلود کنند. این کار باعث می‌شود که NFTها به صورت غیرمتمرکز ذخیره شده و پس از آن در بلاکچین به منظور اثبات مالکیت ثبت شوند. به محض اتمام این فرآیند، آیتم‌ها به عنوان دارایی‌ها در بازار قرار می‌گیرند.

نرم افزار بازی ساز sandbox

Sandbox Game Maker  یا پلتفرم بازی ساز سندباکس قابلیت ساخت بازی‌های سه بعدی را به شما می‌دهد و به صورت رایگان در دسترس قرار دارد. این نرم‌افزار از ابزارهای اسکریپت بصری ویژوال پشتیبانی می‌کند، بنابراین نیازی به دانش برنامه نویسی ندارید. می‌توانید در طراحی بازی‌های خود از مدل‌ها و وکسل‌ها یا به عبارتی NFTهایی که توسط کاربران با استفاده از VoxEdit طراحی شده‌اند، بهره‌برداری کنید.

توکن بازی سندباکس چیست؟ آشنایی با ارز SAND

توکن بازی سندباکس چیست

حال که می‌دانید بازی سندباکس چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است با توکن بومی این پلتفرم نیز آشنا شوید. توکن SAND در ماه آگوست ۲۰۲۰ در پلتفرم معاملاتی بایننس عرضه شد. این توکن سند یک رمزارز ERC-20 مبتنی بر شبکه اتریوم است و کاربردهای متعددی در بازی Sandbox دارد:

  1. کاربرد در بازی:

– کاربران برای هزینه‌های بازی کردن، خرید تجهیزات یا شخصی‌سازی کاراکترهای آواتار خود باید از توکن SAND استفاده کنند.

– هنرمندان برای آپلود دارایی‌ها در بازار و خرید الماس برای تعیین میزان کمیابی دارایی خود نیز نیاز به SAND دارند.

  1. حاکمیت:

– سند یک رمزارز حاکمیتی است و به دارندگان این توکن امکان مشارکت در تصمیمات حاکمیتی پلتفرم را می‌دهد.

– این حاکمیت شامل تصمیم‌گیری‌های کلیدی مانند تخصیص کمک‌های مالی بنیاد به تولیدکنندگان محتوا و بازی‌سازان و اولویت‌بندی‌ها در نقشه‌راه بازی می‌شود.

– دارندگان سند می‌توانند انتخاب کنند که در رای‌گیری‌ها شرکت کنند یا حق رای‌گیری خود را به بازیکن‌های انتخابی خود واگذار کنند.

  1. استیکینگ:

– با استیکینگ یا سپرده‌گذاری توکن SAND، شما سندهای بیشتری را به‌دست می‌آورید.

– یکی از راه‌های کسب الماس و کاتالیزور نیز این است که سند‌های خود را به صورت استیک کنید.

این کاربردها نشان می‌دهد که توکن SAND در اکوسیستم بازی Sandbox یک نقش مهم و متنوع دارد.

بیشتر بخوانید: پرایس اکشن اسمارت مانی

سخن آخر

بازی سندباکس چیست؟ با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و ترکیب صنعت بازی‌سازی با بلاک چین، بازی‌های طراحی شدند که به کاربران قابلیتی با عنوان کسب درآمد از بازی ارائه می‌کردند. یکی از این بازی‌های، بازی متاورسی سندباکس بود. در این پلتفرم کاربران می‌توانند بازی کنند، بازی بسازند و در نهایت از روش‌های مختلف کسب درآمد کنند. همچنین بهتر است بدانید که سندباکس، دیسنترالند و آلتراورس در حال حاظر در دسته برترین بازی‌های متاورس قرار گرفته‌اند.